Derfor bør dere ikke satse på en chatbot riktig ennå
Som et digitalt produktselskap er vi i Kundo selvfølgelig alltid nysgjerrige på ny teknologi. Å...
Du har sannsynligvis fått med deg den pågående diskusjonen om hvorvidt AI-funksjonen chatbot er en god idé når det gjelder kundeservice. Men hva er egentlig fordelene med en chatbot? Og hva er ulempene? Hva synes kundene? Og vil vi virkelig overlate alt til en automatisert løsning og slutte med å være personlig i kundedialogen? Dette er spørsmål vi forsøker å svare på i dette blogginnlegget.
Kantar gjennomfører jevnlig Norges største kundeserviceundersøkelse og publiserte nylig årets versjon av undersøkelsen. I undersøkelsen stilte de spørsmål til 40 000 mennesker og fikk ca. 20 00 svar. Bare 18% av de spurte oppga at en chatbot løser kundenes problemer, mens 62% uttalte at en live chat gjør det. Hvorfor er det så stor forskjell?
For at en chatbot skal være effektiv og god, må den være veldig smart. Det kan være en tidkrevende prosess å hele tiden måtte mate chatboten med informasjon for å kunne svare på kundenes spørsmål. For når en kunde klikker på chatten, forventer kunden både rask respons og å kunne få den samme hjelpen her som han eller hun ville fått via telefon eller e-post som kontaktvei. Hvis kunden ikke får nettopp det, vil det skapes frustrasjon hos kunden, som sannsynligvis må bruke ekstra tid på å komme i kontakt med en ekte person. Dette vil raskt kunne resultere i en dårlig kundeopplevelse og kan forklare hvorfor en chatbot har så lav løsningsgrad i undersøkelsen ovenfor.
Det finnes absolutt mange flere argumenter både for og imot en chatbot, dette var bare et utvalg. Dersom du er kunde hos oss i dag eller kjenner til Kundo, så vet du at vi ikke tilbyr en chatbot. Det hender at vi blir spurt om vi har planer om å bygge en chatbot, og svaret på det er nei, ihvertfall ikke ennå. Vi mener at teknologien ikke har kommet langt nok ennå til at kundene våre kan gi kundene sine en god nok opplevelse gjennom en chatbot.
Vi i Kundo anbefaler fortsatt menneskelig kontakt i kundeservice og mener at dette er veien å gå for for å få fornøyde kunder. For å effektivisere arbeidet i chatten har vi i stedet utviklet Chatassistenten. Basert på spørsmålet kundene dine stiller i chatten, foreslår Chatassistenten svar hentet direkte fra forumet og kunnskapsbanken din. Her kan du lese mer om Chatassistenten.
AI-teknologi har utrolig stort potensiale og vil utvilsomt skape nye forutsetninger for kundeservice i fremtiden. Men det er viktig at vi sørger for at den nye teknologien ikke fører til en dårligere kundeservice samtidig. Derfor er vi i Kundo av den oppfatning at teknologien primært bør brukes til å styrke alle fantastiske kundeservicemedarbeidere og gi dem nye verktøy og muligheter i dialogen med kundene sine - i stedet for å la AI-teknologi overta kundesamtalen. Med kraftige og selvlærende verktøy ønsker vi å gi alle kundeservicemedarbeidere superkrefter som hjelper de med å yte enda bedre service til alle kunder.
Som et første skritt lanserer vi snart Kundebarometeret for alle Kundo Mail-kunder! Kundebarometeret analyserer automatisk tonen i alle innkommende e-poster og hjelper deg med å trekke konklusjoner om trender og problemområder. AI-funksjonen er evaluert av et lite antall kunder i løpet av våren og er nå klar for en ordentlig lansering. Den slås på automatisk og vil umiddelbart bidra til å generere ny, verdifull innsikt om kundene dine.
Kilde: Kantar's undersøkelse 2021-06-02 publisert av Erlend Espedal og Finn Olav Sveinall
Som et digitalt produktselskap er vi i Kundo selvfølgelig alltid nysgjerrige på ny teknologi. Å...
Visste du at fire av fem personer i Skandinavia bruker sosiale medier? Facebook er den mest...
Kundo Chat oppfyller alle krav til datalagring, avtale og sikkerhet i samsvar med GDPR.Kundo er en...