2 MIN LESING

Kundesupport - velg rett verktøy

2020-12-18 Björn Lilja
 
 

God kundesupport skaper lojalitet, mersalg og markedsføring når kundene deres snakker positivt om sin opplevelse med dere. Sørg for at kunden får en god opplevelse ved å velge rett supportsystem!

Hva er egentlig god kundesupport?

Med grunnleggende kundesupport hjelper dere kundene med deres spørsmål eller problemer. Man kan si at den minste ambisjonen man bør ha handler om å gjøre det mulig for kundene deres å fortsette å bruke produktet eller tjenesten dere tilbyr. 

God kundesupport er imidlertid noe helt annet, og det innebærer at man legger listen mye høyere. God kundesupport løser ikke bare kundenes problemer, men de løser problemene på en måte som gjør kundene mer fornøyde enn de var tidligere. God kundesupport skaper økt lojalitet, øker mersalget og gir dere gratis markedsføring når kundene snakker positivt om sin opplevelse. Det er dette vi vil oppnå!

Derfor har kundesupport blitt enda viktigere

De siste 20 årene har vært preget av mange forandringer innenfor kundesupport, og har suksessivt gjort det viktigere enn noen gang å ta vare på kundene sine og levere god kundesupport. Det gjelder uansett hvilken type virksomhet eller bransje man jobber i. Noen av de viktigste forandringene er: 

  • Kundene har høyere forventninger. Internett skaper mer informerte kjøpere som vet hvilke alternativer de har og hva de kan forvente seg. 
  • Internett skaper økt transparens som vil føre til større konsekvenser dersom noe går feil. Det er enklere enn noen gang for kundene å se hvilke erfaringer andre har hatt med produktet eller tjenestene deres, og ikke minst hvor fornøyde de har vært med kundesupporten.
  • Vi blir mer og mer vant til å betrakte oss selv som “kunder” som kan stille krav, uansett bransje.

Disse forandringene påvirker altså ikke bare private bedrifter. Kunder stiller i dag også høyere krav og forventninger til myndigheter, kommuner og ideelle virksomheter. 


Kundesupporten deres er et av flere viktige områder som påvirker kundens syn på dere som bedrift. Salget og opplevelsen av produktet er selvsagt viktig, men opplevelsen kunden har etter kjøpet blir avgjørende for lojalitet og mersalg. Her vil rask, imøtekommende og kompetent kundesupport være en viktig del av puslespillet.

System for kundesupport

Hvordan kundesupporten deres ser ut vil komme an på hva slags virksomhet dere driver og relasjonen dere har til den som trenger support. Kunden kan enten være en kjøper av produktet eller tjenesten deres, eller en intern kunde i en større organisasjon. 

Felles for disse situasjonene er imidlertid at utfordringene ligner på hverandre når antallet innkommende spørsmål til deres kundesupport øker. Tegn på at dere har behov for et profesjonelt system for deres kundeservice kan for eksempel være: 

  • Dere er flere som arbeider i en felles innboks for kundeservice. Det blir vanskelig å samarbeide uten å kollidere med hverandre. 
  • Dere vil føre statistikk og få forståelse for hva spørsmålene som kommer inn handler om. 
  • Kanskje arbeider dere også med kundesupport i andre kanaler, som chat og sosiale medier? 
  • Kanskje har dere en sjef som stiller spørsmål rundt ressurser og tidsbruk i teamet deres? 

I et robust og moderne verktøy for kundeservice kan du: 

  • Samarbeide med dine kolleger uten å kollidere. 
  • Se hvem som har gjort hva og unngå dobbeltarbeid.
  • Kommentere, tildele, følge opp og kategorisere sakene som kommer inn. 
  • Føre statistikk og rapporter over antallet spørsmål som kommer inn og svartiden på disse.

Vil du lære mer om hvordan et verktøy for kundeservice fungerer? Ta gjerne kontakt med oss og bestill en demo!

 

 

 
 
 
2020-12-18 Björn Lilja
 
 
 

Abonner på vårt nyhetsbrev for tips, inspirasjon og nyheter om kundeservice!