5 gode grunner til å ha en live chat på hjemmesiden

Adam Svensson

Adam Svensson

Har dere vurdert å ha en chat på hjemmesiden? Her kommer fem gode grunner til hvorfor en kundeserviceavdeling bør komplementeres med en chat.

1. Mer effektivt enn e-post

En utfordring med kundeservice via e-post er at det ofte blir mange spørsmål og samtaler, frem og tilbake. Iblant har man behov for å stille oppfølgingsspørsmål eller be om mer informasjon. Iblant oppstår det også misforståelser. Med en chat får både du og kunden raskt mulighet til å stille komplementerende spørsmål eller be om ytterligere informasjon. På den måten forkorter dere saksbehandlingstiden betraktelig, siden dere chatter med kunden her og nå, og slipper å sende mange mail fram og tilbake. Sakene kan løses på minutter i stedet for dager.

2. Kortere ventetider enn i telefon

Henvendelsene dere får per chat og per telefon ligner ofte hverandre, men per telefon kan hver enkelt medarbeider naturligvis bare svare på én samtale av gangen. I chatten derimot, kan dere håndtere opp til 3-4 samtaler samtidig, uten at kunden vil oppleve dårligere service eller lengre ventetider.
Ved å kombinere ferdig formulerte svar i den personlige samtalen, vil svartiden tvert imot reduseres, til fordel for både dere og kundene.

3. Økt konvertering og salg

Uansett hva slags type bedrift eller organisasjon man er, har man gjerne noen klare tanker om hva man ønsker at kunden skal gjøre når de besøker hjemmesiden. Kanskje vil dere at kunden skal laste ned guider, melde seg på seminarer, eller gjennomføre et kjøp? Når kunden har spørsmål er det derfor viktig at hen får svar raskt. Dersom man som kunde er nødt til å sende spørsmålet sitt på e-post, står man i fare for at kunden forlater hjemmesiden uten å gjennomføre kjøpet eller ta kontakt.

En chat hjelper til med å redde slike situasjoner ved å tilby service i øyeblikket det trengs. Dere kan selv velge hvilke landingssider chatten skal vises på, og på den måten være forberedt til å gi rask hjelp.

4. Overgå forventningene

Med en chat kan kunden få problemet sitt løst på kun noen få minutter. Dette vil bidra til å gjøre kunden mer fornøyd, og som kjent er fornøyde kunder bra for forretningene.

I en god chat kan dere også se hvilken side kunden befinner seg på, samt hvordan de navigerer seg rundt på nettsiden. Dere kan dermed tilpasse svaret ut ifra situasjonen, uten å måtte stille unødvendige spørsmål.

5. Nå nye målgrupper

Barn og ungdom skriver sjeldent e-post. De har derimot ikke noe problem med å ta kontakt via uformelle kontaktveier, slik som på ulike chatter som Messenger og Snapchat. Flere kommuner rapporterer for eksempel at de har fått en økt kontakt med yngre aldersgrupper etter at de innførte en chat på hjemmesiden.

Vil du vite mer om hvordan en chat kan forbedre servicetilbudet deres? Kundo Chat er en enkel og moderne chat som hjelper dere med rask og god kundeservice. Les mer om Kundo Chat.