Zinzino

Gustav Tranback

Gustav Tranback

”Av alle vi så på, var Kundo helt klart enestående”

Zinzino er det globale direktesalgsselskapet som har oppnådd stor suksess ved å selge testbaserte kosttilskudd, livsstilsprodukter og hudpleieprodukter. Siden 2016 har deres voksende kundeservice og support brukt Kundos verktøy for å gjøre hverdagen enklere. Vi har snakket med kundeservicesjef Jasmine Fondin og Business Development Project Manager Emma Franzén for å finne ut hvorfor de valgte Kundo og hvilke fordeler det har ført med seg.

Siden starten i 2005 har Zinzino blitt et av de raskest voksende selskapene i Europa innen direktesalg.
Forretningsmodellen med privatpersoner som selgere har vist seg å være en suksess for Zinzino, som i dag har tusenvis av selgere over hele verden. Dette har satt høye krav til støttefunksjonen.

For å oppfylle behovene til alle som ønsker å kontakte Zinzino, er support i dag delt inn i to deler. Den ene delen er kundeservice der kundene henvender seg med spørsmål om abonnementer, levering, fakturaspørsmål osv. Den andre delen er support der alle selgerne deres henvender seg.

Fra Outlook til Kundo

Som mange andre voksende selskaper ble Zinzinos håndtering av innkommende spørsmål til slutt uutholdelig. De satt da med Outlook for å håndtere e-post og mottok også mange spørsmål over telefon. Da antallet spørsmål økte raskt, skjønte Zinzino at det ikke var mulig å fortsette slik.

- «Vi var i en periode med stor vekst, samtidig som vi var underbemannet i støtteavdelingen. Vi følte at
vi måtte finne en måte å nå ut til flere samtidig, på en enkel måte, samtidig som vi ønsket å oppleves
som mer kundevennlige», sier Emma.

Vi følte at vi måtte finne en enkel måte å nå ut til flere samtidig på, samtidig som vi ønsket å føle oss mer kundevennlige.

Zinzino begynte å lete etter de ulike mulighetene som var tilgjengelige på markedet.

– Vi så først på forskjellige varianter av en FAQ, men vi ønsket et bedre verktøy som var bedre for både oss og kundene. Så vi begynte å tenke på hva vi ønsket å oppnå, og det var kundetilfredshet. Så googlet jeg litt på hvilke verktøy en kundetjeneste kunne bruke for å oppnå dette, og det var da vi fant Kundo og ble umiddelbart interessert. Av alle vi så på, var Kundo helt klart enestående, sier Emma.

I 2016 kjøpte Zinzino Kundo Forum som den første modulen. Kort tid etter fulgte Kundo Mail, Kundo Chat og til slutt Kundo Knowledge som en intern kunnskapsbank. Jasmin og Emma beskriver hvordan
de tidlig ble begeistret for Kundo som selskap og kontaktpersonene de møtte. Enkelheten i modulene
og det faktum at alt var samlet på samme sted er også noe de fremhever som en avgjørende faktor for at Kundo ble valgt.

Kundos forskjellige moduler skaper fordeler på flere ulike områder

I dag bruker Zinzino fire av Kundos fem moduler, som alle tilbyr forskjellige funksjoner.

– I dag drar vi nytte av Kundos system og moduler på flere forskjellige måter. Forumet er først og fremst for å kunne tilby våre partnere støtte døgnet rundt, mens chatten gjør oss tilgjengelige og gir våre kunder og partnere raskere svar enn via e-post, sier Jasmin.

Kundo Mail gir Zinzino enklere oversikt og bedre forutsetninger for samarbeid.

– Vi trenger ikke lenger å sitte og sortere post i forskjellige innbokser, det blir rett og slett bedre håndterlig med Kundo Mail, fortsetter Jasmin.

For å sikre at hele støtteteamet har tilgang til nøyaktig og oppdatert informasjon bruker Zinzino Kundo Knowledge som en intern kunnskapsbase. En ressurs som blir viktigere og viktigere jo mer teamet vokser.

Vi trenger ikke lenger å sitte og sortere post i forskjellige innbokser, det blir rett og slett bedre håndterlig med Kundo Mail.

Vekst og personalsatsinger

Fremtiden ser lys ut for Zinzino. Til tross for den turbulente verdenssituasjonen våren 2020, har selskapet gjort det bra og ser fremover med en positiv holdning.

– Det har faktisk gått overraskende bra for oss til tross for koronaviruset. Vi hadde til og med en rekordmåned i mai 2020, forteller Emma.

Å fortsette den globale ekspansjonen er det som står på dagsordenen for direktehandelsselskapet fremover.

– Vi ønsker å fortsette å åpne opp i flere land. Neste på listen er Hong Kong. Dermed må vi også ha en arbeidsstyrke som kan håndtere støtte i de ulike regionene, sier Jasmin.

– Vi ønsker også å finne enda flere muligheter for å gjøre det daglige arbeidet med støtte enklere. Rett
og slett en satsing på personalet, fortsetter Jasmin.

Ikke et typisk «kundeserviceselskap»

Selv om Zinzino har en forretningsmodell som skiller seg fra mange andre, har de fortsatt et stort behov for en fungerende støttefunksjon. Når det i tillegg dreier seg om kommunikasjon med ulike målgrupper, blir verktøyene som brukes, svært viktige for å opprettholde struktur og effektivitet. Derfor er vi hos Kundo veldig glade for å få tilby verktøyene som forenkler og forbedrer hverdagen for Zinzino.