Kundeservice på Instagram

Emil Stenström

Emil Stenström

Instagram fortsetter å vokse som kanal for kundeservice, og nå er tiden inne for å ønske Instagram velkommen til Kundo Social

Siden vi lanserte Kundo Social har vi fått mange spørsmål om vi skal utvide den til å omfatte flere kanaler. Vi har fått ønsker om mange kanaler, men Instagram har tydelig skilt seg ut som den mest etterspurte kanalen. Instagram er en populær kanal for mange organisasjoner, og er spesielt relevant for de som ønsker å nå en ung målgruppe. Denne målgruppen har mer eller mindre vokst opp med kanalen, og tilbringer mye tid der. For hvorfor skal man gå inn på nettsiden til en bedrift og lete for å finne svar på sine spørsmål, når man kan kontakte bedriften der man allerede er, på Instagram?

Gjennom undersøkelser vi har gjort har det kommet frem at mange har utfordringer med å håndtere henvendelser på Instagram på en smidig måte. Vi har hørt om alt fra spesialløsninger der en telefon har blitt sendt rundt til at kundeservice til slutt har gitt opp og latt marked eller et eksternt byrå overta betjeningen av kanalen.

Når sant skal sies har det vært vanskelig å få til en god løsning for Instagram for noen leverandør i det heletatt. Dette er fordi Instagram har savnet et API for Direct Messages (DMs), kanalen der de aller fleste kundeservicehenvendelser kommer inn. For drøyt en måned siden bestemte Facebook, eieren av Instagram, seg endelig for å åpne opp et ordentlig API for Instagram. Derfor har vi i Kundo nå kunne begynne å jobbe med å sette opp en integrasjon mot Instagram, på samme måte som vi idag jobber med Messenger. Arbeider pågår for fullt. 

I førsteomgang er det Instagram Direct Messages vi bygger støtte for. Det er fordi denne delen av Instagram har vist seg å være der flest henvendelser til kundeservice kommer inn. Llenger frem i tid ser vi også på å sette opp støtte for kommentarer på innlegg, for en enda smidigere håndtering av kanalen.

Er du kunde av Kundo og interessert i å være en tidlig testkunde for Instagram i Social? Kontakt deres Customer Success Manager eller send en mail til customer@kundo.no.

Ikke kunde av Kundo ennå? Kontakt oss, så forteller vi mer.