1 MIN LESING

Slik skaper du en kultur for datadrevene beslutninger i kundeserviceavdelingen

2021-09-21 Gustav Tranback
 
 

Å ta beslutninger basert på innsikt og data er for mange en selvfølge. Men det er langt ifra alle som jobber på denne måten. Gjennom å skape en kultur for analyse av data i kundeserviceavdelingen, kommer velbegrunnede beslutninger til å bli en naturlig del av arbeidet deres.


Som man kanskje kan gjette seg til så har flere studier vist at organisasjoner som har gjort det til en vane å analysere og ta beslutninger basert på innsikt, presterer bedre enn de som ikke gjør det. Når det kommer til kundeservice så handler det om at de rette personene har tilgang til rett data og innsikt, for så å kunne gjøre tiltak basert på dataen for å forbedre servicenivået. Dette leder til en bedre kundeopplevelse, som i sin tur leder til mer fornøyde kunder.

Et første steg til å implementere en datadrevet kultur i organisasjonen er å gjøre det enkelt. Det må være enkelt å finne frem til dataen og kunne analysere den raskt. Derfor blir verktøyet eller verktøyene dere bruker i kundeservice veldig viktig. Med ett verktøy der alle kontaktveier til kundeservice er samlet, slik at dere har all data samlet på ett sted, er det betydelig enklere å fatte raske beslutninger. Med denne innsikten kan dere senere møte kundene deres godt forberedt, noe som vil skape en mye bedre opplevelse for kunden.

Noe annet som er viktig er å se på hvem som bør ha tilgang til hvilken type data. Det er ikke nødvendigvis slik at all data dere samler inn er relevant for alle medarbeidere. For at alle skal kunne jobbe effektivt og raskt agere på den innsikten dere får, bør dere fra begynnelsen av tydeliggjøre hvem som skal se på hva. 

Følger dere disse rådene er dere allerede på god vei til å skape en kultur for datadrevet kundeservice!

 
 
 
2021-09-21 Gustav Tranback
 
 
 

Abonner på vårt nyhetsbrev for tips, inspirasjon og nyheter om kundeservice!